Skolehelsetjenesten

stetoskop

ORIENTERING OM SKOLEHELSETJENESTEN I BYDEL ST. HANSHAUGEN

Skolehelsetjenesten jobber helsefremmende og sykdomsforebyggende, og skal i samarbeid med hjem, skole og det øvrige hjelpeapparat, arbeide for å identifisere og løse elevenes helsemessige problemer. Skolehelsetjenesten arbeider etter offentlige lover og forskrifter, og innenfor bydelens arbeidsprogram og rammer. I skolehelsetjenesten arbeider helsesykepleier og fysioterapeut.

Alle som arbeider i skolehelsetjenesten har taushetsplikt (jfr. Lov om helsepersonell).

Elevene følges opp etter et fast program anbefalt av Helsedirektoratet, hvor vaksinering, helseundersøkelser, undervisning og veiledning, både individuelt og i grupper, inngår. Alle elever får tilbud om vaksinasjon ut i fra nasjonale retningslinjer. Hver skole har helsesykepleier(e) som har ansvar for tilrettelegging og gjennomføring av dette programmet.

Skolehelsetjenesten plikter å føre journal med helseopplysninger på alle elever. Hvis eleven flytter, vil journalen bli overført til ny skole for å sikre en faglig forsvarlig oppfølging.

Vi oppfordrer elever og foreldre til å ta kontakt ved spørsmål eller behov for veiledning eller oppfølging.

Vurdering og behandling av sykdom og skader skal til fastlege eller legevakt.

Årshjul for skolehelsetjenesten

Hele året:

Alle elever:

• Individuell oppfølging av elever på indikasjon
  • Åpen dør for elever
  • Tilgjengelig for henvendelser fra foresatte og skole

Nye elever:

• Får tilsendt informasjon om skolehelsetjenesten. Oppfølging på indikasjon

Møtevirksomhet:

• Skolehelsetjenesten tilbyr seg å delta i tverrfaglige møter vedrørende enkeltelever og jevnlige møter der skolen ønsker helsetjenesten inn
  • Delta på førskoledagene på våren eller foreldremøte på 1. trinn på høsten for å presentere skolehelsetjenesten

August: