Hovedseksjon

Skolens arbeid med de grunnleggende ferdighetene

I LK20 står det; " Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse. De er også viktige for utviklingen av elevenes identitet og sosiale relasjoner, og for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv. "

Les mer her: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/

Grunnleggende ferdigheter er ikke det samme som fag. De grunnleggende ferdighetene skal bidra til utvikling i alle fag, og de er også en del av faginnholdet elevene skal lære. Ferdighetene er i seg selv viktige redskaper for læring og utvikling. I tillegg er de også forutsetninger for å oppnå god kompetanse i skolefagene. I kompetansemålene vi finner i læreplanen til fagene, er de grunnleggende ferdighetene integrert. Alle læreplaner har en beskrivelse av hvordan de fem grunnleggende ferdighetene skal bidra til å utvikle elevens kompetanse i faget.

På Bolteløkka skole arbeider vi med de grunnleggende ferdighetene hver dag gjennom hele barneskolen. Ferdighetene kan være mer fremtredende i enkelte fag, men summen av alle de grunnleggende ferdighetene skal hjelpe elevene i sin utvikling av faglig og sosial kompetanse.

Hvordan utvikles de grunnleggende ferdighetene?

Leseferdigheten utvikles gjennom å øve på å lese konsentrert med flyt og sammenheng. Veiledning i bruk av ulike lesestrategier tilpasset formålet og kritisk blikk på informasjonen i mangfoldet av tekst, er videreutvikling av ferdigheten.

Å kunne regne utvikles gjennom trening på resonnering, valg av metode og bruk av matematiske begreper for å kunne beskrive og løse problemer. Arbeidet med ferdigheten beveger seg fra konkret til abstrakt tankegang.

Å kunne skrive utvikles gjennom fokus på rettskriving, funksjonell håndskrift og tastaturbruk. Dernest ligger vekten på planlegging og gjennomføring av oversiktlige tekster tett knyttet opp mot faginnhold.

Muntlige ferdigheter utvikles gjennom trening på å uttrykke meninger og sammenhenger, framføre muntlige tekster, lytte og respondere.

Digitale ferdigheter

utvikles gjennom å bruke digitale verktøy, medier og ressurser. Det innebærer gode valg og god bruk av verktøy for oppgaven som skal løses, enten det er å produsere, publisere eller å kommunisere med andre.

På vår skole er arbeidet med digitale ferdigheter og digital kompetanse, et verktøy for å mestre fremtidens samfunn. Bolteløkka skole har digitale enheter på alle trinn. Elevene på 1.-5. trinn har ipad, mens 6. og 7. trinn har PCer. Elevene har sin personlige enhet som de også kan ta med seg hjem, hvis det pedagogiske arbeidet på skolen tilsier at dette er hensiktsmessig.

Alle klasserom har krittavle og Smart Board/ digital skjerm. Alle pedagoger har en egen digital enhet. Den digitale enheten kan brukes i alle læringssituasjoner der det bidrar til bedre læring. Det at skolen har digitale enheter, betyr ikke at vi legger bort andre læringsarenaer.  Vi skal til enhver tid bruke de læringsmidlene og læringsarenaene som vi mener gir best læring for elevene.

Nettvett

Elever i dagens skole og i dagens IKT-samfunn har stort behov for forståelse for god bruk av nettet, altså godt nettvett.  Foresatte oppfordres til å sette seg godt inn i temaet og snakke om nettvett hjemme. Her er noen lenker hvor du kan lese mer;

Medietilsynet: https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/barn-og-medier/barn-og-skjermbruk-712-ar/

Barnevakten: https://www.barnevakten.no/

Redd barna; https://www.reddbarna.no/vart-arbeid/barn-i-norge/nettvett/

Unicef; https://www.unicef.no/skole/undervisning/folkehelse/nettvett?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=UNI_GOOG_GEN_PMAX&gclid=EAIaIQobChMI0YuU5M6C-gIVCgfmCh2psAEzEAAYASAAEgJEEvD_BwE

NettNettfilter for læringsbrett

Nettfilter er standard på nettbrettene til alle elever fra 1. til 10. trinn i Osloskolen. Nettfilteret skal blokkere for skadelig innhold og gjelder både på skolen og i hjemmet. Elevene kan ikke skru det av selv. Utdanningsetaten støtter seg på anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet (Udir) om å skjerme barn og unge fra alvorlig skadelig innhold på nett: «Skildringer i bildeprogram som kan virke sterkt følelsesmessig opprivende eller sterkt kognitivt forstyrrende for mindreåriges velbefinnende, særlig nærgående skildringer av kjønnslig aktivitet, grov vold og annen svært forstyrrende eller skremmende tematikk.»

Alvorlig skadelig innhold

Det nye nettfilteret er mer finmasket enn det filteret som ble brukt tidligere. I tillegg til kategorier som vold og pornografi, skal nettfilteret blokkere sider som oppfordrer til terrorisme, selvskading og gambling. Filteret blokkerer også nettsider som driver med phishing, og som inneholder skadelig programvare eller virus. På denne måten skal barna beskyttes mot tilgang til alvorlig skadelig innhold på internett.

Det kan skje at filteret ikke stopper alt uønsket innhold. Å jobbe med nettvett vil fortsatt være den viktigste forutsetningen for at elevene skal tilegne seg digitale ferdigheter på en trygg og god måte.